Pressmeddelande, 3 oktober, Mälardalens Högskola, Västerås

Dalarna sopade mattan i Robot-SM, World Robot Olympiad
I helgen gick Sverigefinalen i gymnasietävlingen WORLD ROBOT OLYMPIAD av stapeln vid Mälardalens Högskola i Västerås.

Teknikcollege i Mälardalen stod som värd för arrangemanget som samlade eliten bland Sveriges robotbyggare på gymnasienivå. 10 lag från olika gymnasieskolor i Sverige deltog. Framtidsmuseet i Borlänge arrangerade den första tävlingen i World Robot Olympiad år 2007 och sedan dess har nivån på de tävlande lagens robotar bara ökat.

Årets tävling hade två tävlingsklasser, ÖPPEN och REGULJÄR. I den öppna klassen tävlade man i temat ARTIST-robot och i den reguljära klassen tävlande man med en robot som skulle lösa uppgifter på en robotbana.

Laget Sun Square Masters som består av Fredrik Löfgren och Rasmus Andersson tog hem spelet i den Öppna klassen med sin FärgCentrifug som kan framställa konst på ett unikt vis. Roboten häller färg på ett roterande papper och vips så får man en abstrakt tavla.

I den reguljära klassen vann fjolårsvinnarlaget JunkYard Senior Elks med en imponerande och avancerad robot. Uppgiften bestod i att få bollar i olika färger att göra ‘mål’ i olika hål. Banan påminde lite om ett biljardbord. Två lag gjorde maxpoäng på banan, men Borlängelaget vann på att de utförde uppdraget på snabbast tid (14 sekunder). Laget JunkYard Senior Elks som blev världsmästare i World Robot Olympiad 2008 då de tävlade i världsfinalen i Japan består av Klas Löfstedt, Joakim Svensk, Jonas Ekskog och Pelle Nordfors. Ungdomarna från de båda lagen går som elever på Soltorgsgymnasiet i Borlänge och en större storslam för skolan kan man väl inte räkna med!

Nu väntar världsfinal i World Robot Olympiad för alla dessa ungdomar! Nu har de en månad på sig att putsa och förfina sina robotar innan det är dags för att resa till staden Pohang i Sydkorea där världsfinalen kommer att hållas den 6-8 november 2009. Vi önskar dem alla lycka till! Fler foton i vårt fotoalbum.
Röde Eriksson, Framtidsmuseet Borlänge