EWC Sverige, Enköping 13-15 juni

Efter förra helgens VM race i Finland är vi nu åter i Sverige för VM på hemmaplan. Lars gjorde två jämna och bra race i Heinola, placeringarna blev 8a på lördagen och 6a på söndagen. Totalt ligger Lars 11a. Nu lägger vi all tid på nya förberedelser.

Arrangören Göta MS skriver det mesta om Enköpings deltävling på sin VM-hemsida;

Tävlingen sker under tre dagar, där den första dagen dvs fredagen, består av en sk. prolog. Prologen är till för att bestämma startordningen för förarna för lördagen. På lördagen kör alla förare fyra varv på banan, och banan består i sin tur av fyra olika specialprov. Mellan proven är det transportsträckor och hela varvet är ca sex mil långt. Specialproven kommer att bestå av ett crossprov, ett enduroprov, ett extremprov och ett gräsprov på ett gärde.

Transportsträckorna är i sig utmanande och riktigt tuffa, och alla förare måste köra sträckorna inom en viss tid annars får dom straff i form av tidstillägg. Men det är på specialproven som tävlingen ska avgöras då man räknar samman alla tider för alla specialprov under hela helgen. På söndagen körs nämligen samma varv fyra gånger till, då rejält uppkört. Förarna får gå in i depån under vissa tider på varvet men dom måste meka och serva motorcyklarna själva. Personal, familj och vänner runt omkring får endast hjälpa till med vissa enklare saker som att tanka och att langa verktyg. Före tävlingen ställs alla motorcyklar in i något som heter parc fermé efter att förarna besiktigat och anmält sina motorcyklar. I parc fermé får ingen röra sin motorcykel förrän en viss tid innan start då förarna får hämta ut den.

Efter tävlingsdagarna har förarna 15 minuter på sig att serva sin motorcykel och byta däck, innan den ska ställas in i parc fermé igen. Så det krävs inte bara att förarna är skickliga på att köra utan även att serva och ta hand om sin motorcykel under hård tidspress. Att se en elitförare byta däck brukar vara populärt för publiken, det är ett stressigt moment som inte är helt enkelt! Tävlingen startar alltså på fredagen den 13/6 kl 1630 med prologen vid Scania utanför Enköping. Det är ett kort, rafflande och publikvänligt prov, där förarna möts två och två i ett parallell-lopp. På lördagen startar tävlingen kl 0900 och pågår fram på eftermiddagen och samma sak gäller för söndagen.

Specialprovet som kommer att gå på gärdet som ligger i anslutning till depå, marknadsplats och har gångavstånd in till Enköpings centrum. Prologen och extremprovet är annars två delar som är extra publikvänliga och tillgängliga och dessutom lite extra häftiga att se.Det kommer att finnas parkeringsplatser runt om Enköping och sen åker man buss mellan proven. Programbladet är inträdesbiljett till prologen och bussbiljett och bussarna går i skytteltrafik med 15 minuters mellanrum. Det kommer att finnas en marknadsplats relativt centralt i Enköping, i anslutning till depån. Där kommer man hitta MC-utställare och andra marknadsstånd, bland annat en utställare med ett gäng svenskar som ska köra Dakarrallyt 2015.

Man kommer även kunna köpa mat, kaffe, fikabröd och godis där och ute längs banan på några olika platser. Tävlingsdeltagarna är förare från hela världen och av yttersta elit. Det är otroligt imponerande att se förarna hantera motorcyklar och terräng, och man förstår inte riktigt att det går att köra så fort i skog, mark och över stock och sten som dom gör. Att stå bredvid banan och följa tävlingen på nära håll är en riktig adrenalinkick och alla förare ger allt av sig själva när dom kör! Enköping kommer att bjuda på fest och det är nära in till torget från depån/marknadsplats och gräsprov. Ta med familj och vänner och kom!!

Inte mycket att tillägga, Välkomna hälsar även Vi.

Missa inte att följa på den officiella och öppna för alla facebook sidan Team Lars Löfgren.

Lars har startnummer 7 i juniorklassen EJ med vita siffror mot grön bakgrund, (i live results blir det 407 då alla juniorer är 400 serien, E1 i 100 serien, E2 i 200 serien osv.)

Track, Enkoping

TRACK

Length: 58 kilometers

Laps: 4

Paddock: Sport Center

Cross Test: Old gravel (8 kms)

Enduro Test: Forest Track (7.8 kms)

X’Treme: Forest ground (1.9 kms)

Super Test: Scania

TC with service: 2

Resultattabell Juniorklassen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *