Team SLIREJ Rally News

Siktar på seger!!
Då var det dags för årets 3:e deltävling i rally SM och Tommy Vestlund har målsättningen högt uppsatt, man kör för seger.
-Ja vi kör för seger helt klart säger Tommy och fortsätter. Vi har gått igenom hela bilen under våren och allt känns bra. Tyvärr så har vi för lite test på grus, men vi känner bilen och har åkt mycket i den så det skall fungera, säger Tommy.

Efter teamets framgång, en fin 2:a plats i klassen och 3:a totalt i Sandvikens SM-deltävling så har Tommy och Fredrik visat att man är att räkna med. Tommy har vinter som favoritunderlag men har inget problem med sommarföre heller. Det har också inneburit att Tommy går ut först bland dom bilar som går i deras klass, otrimmat 4WD.
Vi trivs väl kanske bäst på vintern då man kan ladda på lite och ta stöd av snövallarna om det krisar, men sommar är också kul och vi vet att vi hänger med här med, menar Tommy.
– Ja det är väl kanske inte optimalt, men någon måste göra det också och vi åker som 8:e bil så det borde inte vara problem med lösgrus, säger Tommy
Man kan följa Tommy och Fredriks framfart direkt på webben genom att gå in på
www.rallysweden.com/sm/ och sedan klicka på webbradio, där man sänder hela 17 timmar från helgens tävling.
Sedan skriver Tommy i sin blogg under hela helgen och här får ni direkt information hur det går för dom.
www.teamslirej.blogspot.com
Kontakt: Tommy 070-5560047

Rallybilen


Earth Hour

Niorna släcker ljuset under Earth Hour

På lördag släcker de ljuset under Earth Hour. Från vänster Johan Lundgren, Linnéa Forsén, Martin Jonsson, Emil Eriksson, Lars Löfgren och Leif Löwenberg.
FOTO: CHARLOTTA RÅDMAN FRANS

Earth Hour

Startades i Sidney 2007 av Världsnaturfonden i Australien. Två miljoner Sidneybor och företag deltog. x 2008 deltog 50 miljoner människor i 35 länder.

2009 var en miljard människor i 88 länder med i manifestationen.

Egyptens pyramider, Operhuset i Sidney och andra byggnadsikoner har deltagit.

Läs mer och anmäl ditt eller ditt företags deltagande på www.wwf.se

 

På lördag genomförs världens största klimatmanifestation.
Klockan 20.30 (svensk tid) släcker miljoner människor ljuset för att visa sitt engagemang i klimatfrågorna. Samtidigt uppmanas världens ledare att fatta beslut som gynnar klimatet på jorden.
Elever på Djuråsskolan ordnar en fest för allmänheten i samband med att ljuset släcks.

Det är 26 niondeklassare på Djuråsskolans naturlinje som i samarbete med Gagnefs energi- och klimatrådgivare Leif Löwenberg ordnar en fest i Stuggu i samband med Earth Hour.
– Vi hoppas att många kommer och genomför manifestationen tillsammans med oss, säger Emil Eriksson och hans klasskamrater Linnéa Forsén, Lars Löfgren, Johan Lundgren och Marin Jonsson.

Samlingen inleds klockan 20.15. Eldar och stearinljus tänds, gratisfikat är uppdukat och elever från musiklinjen underhåller.
Det blir tal och lite information, och klockan halv nio görs en symbolisk nedsläckning av ljuset. Under den mörka timmen – även gatubelysningen är släckt – kan besökarna gå en tipspromenad, åka hästskjuts och se en eldshow.
– Är vädret dåligt kan man gå in i Stuggu. Där har vi stearinljus tända så det blir mysigt i den fina miljön. Earth Hour är en bra grej, och det är positivt att vi elever kan få engagera oss, avslutar Emil och hans klasskamrater.

CHARLOTTA RÅDMAN FRANS // www.Dalademokraten.se


Vintercupen FMCK Falun, Jämmerdalen 30/1.

Grattis Lars på födelsedagen och till seger i Juniorklassen!
I bitande kyla (-23 C på morgonen) avgjordes fjärde deltävlingen.
Lars väcktes med en utskällning av pappa Erik i stället för ett Grattis, då Erik hade förväntat sig lite förberedelsehjälp av Lars….
Väl framme i Falun gick starten och enligt Lars var spåret hårt, men inte så djupt. Faluns berömda stenar hade gömt sig i snö . Tävlingen omfattade fem varv , där Lars höll sig på hjulen hela tiden och behöll ledningen från start till mål. Foto www.mephoto.se
Hur kändes det då att vinna på sin 16 års dag?
– Det är alltid kul att vinna – blir som en ’bonus-present’ för mig idag!
Besvärades du inte av kylan som många andra?
– Nä, inte speciellt – jag är väl van att klä på mig. Idag körde jag t ex i slalomhandskar, vilket räddade mina fingrar. Lite klumpigt, men ändå helt OK.
Kanske kan vara nå’t för andra att ta efter, vi vet ju att vintern håller i sig ännu ett bra tag. Vi ses i väl i Räfsbo till helgen. Och där ska det enligt säkra källor vara betydligt mer snö.
Foto www.mephoto.se
Juniorklassen
1 #202 Lars Löfgren FMCK Falun KTM Total tid 1:26:15
2 #246 Robert Ström SMK Dala Falun KTM Total tid 1:29:10
3 #249 Kalle Lindahl SMK Ockelbo Yamaha Total tid 1:30:14
Alla resultat
Filmsnutt med Lars efter 28 sekunder och några seniorer före och efter.
MEphoto och Nallebo tar jätte bra bilder under tävlingarna så kolla där.
MePhoto Juniorer FMCK Falun Junior, så glöm inte att kolla på dessa sidor efter tävlingarna.



Prästtomta-kåsan

Var hundan ligger Prästomta? Ja – insatta vet ju, men inte mina arbetskamrater så jag sa att jag skulle till Linköping i helgen. Men egentligen har jag tillbringat helgen på ett iskallt, snålblåsigt och helregnigt skjutfält i Östergötland – Prästomta! Och varför gör man då det? Har man en son som brinner för enduro och utmaningar så planerar även morsan in en enduro-helg då och då!

Nåväl, jag tycker själv gemenskapen i och kring tävlingarna är fantastisk så det är verkligen ingen uppoffring att bli med! Alla hjälper alla och man är mer medtävlanden än konkurrenter.

Vi anlände till tävlingsområdet på fredag kväll då mörkret redan fallit och gräset redan var vitt av frost. Hälsade runt på våra närmaste grannar och sedan i säng. Regnet började som ett brev på posten (finns den fortfarande?!) under natten och på morgonen lite upphåll, så pass att vi fick fram servicetält och kunde rigga nattbelysning. Vips var klockan lunchdags och vi åt lite inför tävlingsstart kl 13:00.
Lars och de andra juniorerna skulle köra 6 SS på dagen och ytterligare 6 SS i mörker. Planerad prisutdelning kl 24:00.
Dagetappen flöt åkmässigt på riktigt bra och Lars var väl i mål som lergubbe någon gång strax efter kl 15:00. Då väntade en snabb dusch och lite halvtidsvila sedan var det dags att montera lyse på hoj och hjälm för nattens eskapader. Matdags igen – tack till arrangören som sett till att det fanns varm mat att köpa på plats, kanonbra!
Kl 19:02 stod Lars på startlinjen igen för SS7 – SS12. Laddad – ja, självklart endast en halvminut efter ettan i sin klass. Redan efter SS7 började dock problemen med det tekniska. Hjälmlyset ville inte fungera som det skulle. Kontakterna for ur då Lars halkade omkring på sadeln. Hela Lars inklusive cykel var full med ’klet-lera’. Sladden till lyset fixades till i depån mellan nästan varje SS. Bromsarna tog slut. Skiten föll från träden, ner längs ryggraden innanför skydden, Lars badade i isig lersörja och bytte glasögon. Ja så fortgick det under hela kvällen och regnet fortsatte. Efter några svordomar i slutskedet och med en hägrande varm dusch efter målgång gick i alla fall Lars i mål någon gång efter kl 22:00. Många, många var tvungna att bryta för maskinhaveri eller utmattad kropp och jag hörde mörka figurer diskutera att det ska vara så på en ’kåsa’.

Effektiv körtid för Lars blev 4 h prick och det gav honom en hedrande 2:a plats. Nöjd, men ändå besviken på att utrustningen krånglat och tröttat ut honom onödigt mycket. Ont i fingrar som fått slita ont för att hålla honom kvar på en slirig cykel och med skavsår på knät somnade Lars utan att vaggas efter prisutdelning 01:00 och ännu en buckla till samlingen natten mot söndag (och regnet skvalade fortfarande).


Nöjda grabbar vid prisutdelningen kl 01.00 natten till söndag. Johan Edlund Fjugesta MS 3:a kl 1, Christoffer Waltersson Laxå MK 2:a kl 1, Lars Löfgren FMCK Falun 2:a kl2, Oliver Nelson Laxå MK 3:a kl2, Magnus Thor Laxå MK 4:a kl2
Foton från förberedelserna i depån, av Alvina Oscarsson

Resultat:
Klass 1, Junior E2-E3, dvs hojar över 125cc
Klass 2, Junior E1, max 125cc, Lars 2:a
Totalt alla klasser hade Lars 3:e bästa tid och Christoffer Waltersson 4:e bästa. Resultat alla klasser. Dagen efter gick både familjen Waltersson och Löfgren för att se på alla spår från tävlingen.